سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه تاکید کنیم؟

تاکید در فن بیان

تاکید یا آکسان در فن بیان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر اینکه به مفهوم شدن جمله کمک میکند به زیبایی هر چه بیشتر جمله نیز می افزاید. آکسان که تلفظ فرانسوی کلمه accent انگلیسی است که به معنای لهجه یا تکیه میباشد. تکیه یعنی ما یکی از کلمات را با نظم خاصی که معمولا تابع شرایط ریتم است برای تاکید گزاری انتخاب کنیم. همچنین تاکید گزاری باید با توجه به معنای جمله صورت گیرد. از این رو ایجاد تناسب بین ریتم و کلمات مهم است. به این معنی که باید بتوانیم روی کلمه درست در زمان درست تاکید کنیم.

با سلام به دوستاران فن بیان، امروز یه مقدار تخصصی تر بحث رو شروع کردم که بدونید خیلی کار داریمخسته کننده اما نگران نباشید چون شروع بحث قراره خیلی راحت تر از این حرفا باشه. در واقع تکنیک تاکید یکی از تکینیک هایی هست که خیلی راحت میشه یادش گرفت. ترجیح میدم خیلی سریع برم سراغ تمرین ولی قبلش میخوام یه مثال براتون بزنم. جمله زیر رو بخونید:

 بخشش لازم نیست اعدامش کنید

فرض کنید اول روی بخشش و نیست تاکید کنیم. معنی جمله اینجوری میشه: بخشیدمش نمیخواد اعدامش کنید. حال اگر روی نیست و اعدام تاکید کنیم معنای جمله کاملا دگرگون میشود و به این صورت در می آید: نمیخواد ببخشیدش! اعدامش کنید! بنابراین دو نکته مهم می آموزیم:

  1. تاکید میتوانید معنای جمله را عوض کند
  2. تاکید میتواند روی بیش از یک کلمه در جمله گذاشته شود

تمرین تاکید در فن بیان

برای تمرین جمله زیر را بخوانید

  • حال دل با تو گفتنم هوس است خبر دل شنفتنم هوس است

این شعر که از حافظ است را بخوانید و هربار روی یکی از کلمات آن تاکید کنید. به تفاوت معنایی و ظاهری ایجاد میشود دقت کنید. این تمرین را با جمله های دیگر انجام دهید.

امیدوارم این قسمت هم براتون مفید بوده باشه

برای تمرینات بیشتر میتونید وبلاگ این دوست خوبم رو هم مطالعه بفرمایید. به این منظور روی این لینک کلیک کنید: تمرین فن بیان