سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آهنگ بیان

آهنگ کلام شما باعث میشود شنونده از کلام شما لذت ببرد یا نبرد. فرق میان این دو در زیبا بودن یا نبودن آهنگ کلام شما است

زیر و بمی (ملودی)

زیر و بم کردن صدا به معنای نازک یا کلفت کردن صدا است. فرکانس صدای پایین یعنی صدای کلفت. فرکانس صدای بالا یعنی صدای نازک. این هنر شما است که از فرکانس های مختلف صدا(صدای نازک و کلفت) برای ایجاد صدایی آهنگین و جذاب استفاده کنید.

تمرین فن بیان

یک تمرین خوب برای بهتر شدن در این زمینه این است که کتابی را بردارید و از روی آن بخوانید. یک پاراگراف آن را با صدای کلفت بخوانید. پاراگراف بعدی را با صدای نازک بخوانید. صدای خود را ضبط کنید و گوش دهید. آیا اختلاف زیادی بین صدای کلفت و نازک شما وجود دارد؟ اگر نه باید این اختلاف را زیاد کنید.

به کار بردن نت های مختلف در موسیقی همان حالت را دارد که هنگام صحبت کردن صدای خود را نازک و کلفت میکنیم. هر چقدر این کار را با جزئیات بیشتری انجام دهیم، صدای ما حالت ملودی وار و آهنگین به خود میگیرد.

تمرین 2

این بار همان دو پاراگراف را بخوانید با این تفاوت که در پایان هر جمله و با رسیدن به نقطه، فرکانس صدای خود را کمی بالا بیاورید و جمله بعدی را بخوانید. یعنی یک جمله را بخوانید و جمله بعدی را با صدای نازکتر و همین طور تا انتهای پاراگراف پیش بروید.

پاراگراف دوم را همین گونه بخوانید با این تفاوت که هر جمله را با صدای کلفتر از جمله قبل بخوانید.

تمرین 3

همان پاراگراف ها را بخوانید با این تفاوت که این بار، روی هر کلمه ای که خواستید صدایتان را کلفت و کلمه بعدی صدایتان را نازک یا ..... سعی کنید چینش زیبایی از صدای نازک و کلفت پیدا کنید. این کار را بارها و بارها تکرار کنید

یکنواختی بیان از بین میرود

با این تمرین یاد میگیرید که چگونه کلام خود را از یکنواختی خارج کنید و زیر و بم به آن بدهید.

این تمرینات را جدی بگیرید و بارها تمرین کنید

برای تمرینات بیشتر به وبلاگ زیر مراجعه کنید:

تمرینات زیر و بمی صدا در گویندگی و فن بیان