سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بلند و آهسته سخن گفتن

برد صدا در فن بیان چیست

به میزان بلندی و آهستگی صدا در فن بیان برد صدا میگویند. برد صدا به این معنی است که صدای شما چقدر میرود. یا بهتر بگوییم چه مصافتی را میپیماید. مسلم است که هر چه صدای شما بلندتر باشد مصافت بیشتری را میپیماید و بردش بیشتر است. 

آنچه اهمیت دارد این است که برد صدا نیز یک تکنیک است که بایستی هنگام سخنرانی، گویندگی ، خوانندگی یا هر مهارت صداپیشگی دیگری رعایت کنیم. رعایت این تکنیک باعث ایجاد نوعی اوج و فرود در صدای ما خواهد شد که بسیار در جذاب شدن سخنان ما تاثیر گذار است.

بلندی یا آهستگی صدا با زیر و بم صدا فرق دارد

گاهی اوقات به غلط تصور میشود که منظور ما از اوج و فرود صدا این است که صدا را نازک(زیر) یا کلفت(بم) کنیم. شاید اصطلاح اوج و فرود را برای این مورد هم بکار ببرند اما آنچه مقصود ما است این است که صدا را آهسته(ولوم پایین) و بلند(ولوم بالا) کنیم. هیچ تغییری نباید در زیر و بم صدا موقع اجرای این تکنیک ایجاد شود. در واقع مثل این است که صدای یک خواننده که از تلویزیون پخش میشود را زیاد کنید. آیا صدای خواننده تغییر میکند؟ خیر فقط صدا زیاد میشود.

تمرین

برای تمرین لازم است تا یک جمله مانند جمله زیر را بخوانید

هنگامی که به اینجا آمدم، این درختها اینجا نبودند

این جمله را بخوانید.

  • یکبار از اول تا آخر با صدای آهسته. صدای خود را ضبط کنید
  • بار دیگر مانند دفعه قبل جمله را بخوانید ولی کمی بلندتر. صدای خود را ضبط کنید
  • بار سوم جمله را بخوانید و این بار تا میتوانید بلند بخوانید. صدای خود را ضبط کنید

حال صداهایی که ضبط کرده اید را با هم مقایسه کنید. این صداها هیچ تفاوتی نباید داشته باشند جز اینکه یکی بلند تر از دیگری است. چنانچه اگر صدای ضبط صوت خود را 3 مرتبه بلند میکردید هم همین اتفاق می افتاد.

برای تمرین بیشتر به وبلاگ روبرو مراجعه فرمایید: دیگر آموزش های فن بیان

لطفا نظرتون رو راجع به آموزش ها باهامون در میون بگذارید

با تشکر فراوان