سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریتم حرف زدن

نقش سرعت در فن بیان

سرعت یا تمپو ارتباط مستقیمی با ریتم حرف زدن ما دارد. ما گاهی اوقات آرام و گاهی اوقات سریع حرف میزنیم. اگر این کار را نکنیم بیان ما دچار نوعی یکنواختی میشود و این یکنواختی باعث سر رفتن حوصله مخاطب میشود. بنابراین برای جلوگیری از سر رفتن حوصله شنونده و همچنین برای نواختن گوش شنونده با صدای زیبای خودمون لازمه که تکنیک ریتم یا سرعت رو یاد بگیریم.

تمپو چیه؟

در فن بیان به تعداد کلماتی که در واحد زمان گفته میشه تمپو گفته میشه. در زبان فارسی تمپو همون سرعت حرف زدن میشه که در دنیای هنر حساب کتاب خاص خودش رو داره. حتما قبلا با کلمه ریتم آشنا شدید. ریتم یکی از این حساب و کتاب ها است که هر هنرمندی باید یادش بگیره.

  • سرعت حرف زدن رو کم کن
  • سرعت حرف زدن رو زیاد کن
  • سرعت حرف زدن رو ثابت نگه ندار

سه جمله بالا خلاصه کل کاری هست که میخوایم در این قسمت انجام بدیم. هدف اینه که سرعت ثابت نباشه همین. دیگه مهم نیست که بعضی وقتا آهسته اس یا بعضی وقتا تنده. مهم اینه که همیشه تند نباشه، همیشه هم آهسته نمونه. بلکه همیشه از تند به کند و برعکس حرکت کنه.

تمرین

برای تمرین این تکنیک به یک کتاب احتیاج داریم. امیدوارم هیچ خونه ای خالی از کتاب نباشه. البته میتونید از روی همین نوشته ای که دارین میخونین هم تمرین کنین به این صورت:

  1. ابتدا یک جمله کامل را در 10 ثانیه بخوانید
  2. سپس همین جمله را در 7 ثانیه بخوانید
  3. سپس همین جمله را در 4 ثانیه بخوانید

با انجام این تمرین متوجه خواهید شد که چقدر میشه یک جمله رو سریع یا کند گفت. البته انجام ماهرانه این کار نیاز به مدتی تمرین داره. ما برای همین اینجا هستیم که به شما تمرین بدیم تا بتونید پیشرفت کنید. برای تمرین بیشتر میتونید به لینک زیر هم مراجعه کنید:

تمرینات فن بیان

با تشکر فراوان

با ما همراه باشید